نظریۀ اخلاقشناختی ارسطو؛ سنتزی از آموزههای افلاطون و پروتاگوراس
نویسندگان
چکیده مقاله:
ارسطو در اخلاق غایتنگر خود، بهمنظور ترسیم فضایی برای عمل و قواعدی برای رفتار، به پژوهش در فضیلتهای انسانی میپردازد. فضیلتهایی که او در اخلاق نیکوماخوس توصیف میکند، خصلتهایی هستند که در جامعۀ آن روز آتن فضیلت به شمار میروند. در این مقاله نشان داده شده است که این مؤلفۀ اخلاق ارسطو تا حد زیادی از اندیشۀ پروتاگوراس تأثیر پذیرفته است. از سوی دیگر، ارسطو با تأثیرپذیری از افلاطون، این فضیلتها را نه از آنرو که آنها را حاصل قرارداد و بهتبع آن نسبی میداند، بلکه چون آنها را حاصل کارکرد عقل برای کشف و ایجاد امور اخلاقی و قوانین میداند، میپذیرد. بدین ترتیب، رویکرد اخلاقی ارسطو را میتوان سنتزی دانست از آموزههای پروتاگوراس که با شعار انسانمعیاری اخلاق را حاصل قرارداد میداند و آموزههای افلاطون که با طرح نظریۀ مُثل مبنای اخلاق را در آسمانها و غیرقراردادی میداند.
منابع مشابه
نظریۀ اخلاق شناختی ارسطو؛ سنتزی از آموزه های افلاطون و پروتاگوراس
ارسطو در اخلاق غایت نگر خود، به منظور ترسیم فضایی برای عمل و قواعدی برای رفتار، به پژوهش در فضیلت های انسانی می پردازد. فضیلت هایی که او در اخلاق نیکوماخوس توصیف می کند، خصلت هایی هستند که در جامعۀ آن روز آتن فضیلت به شمار می روند. در این مقاله نشان داده شده است که این مؤلفۀ اخلاق ارسطو تا حد زیادی از اندیشۀ پروتاگوراس تأثیر پذیرفته است. از سوی دیگر، ارسطو با تأثیرپذیری از افلاطون، این فضیلت ها...
متن کاملبررسی گزارش و نقد ارسطو از نظریۀ اشتراکی افلاطون
در این مقاله پس از بیان مطالبی مقدماتی دربا رة «نظام اشتراکی»و رابطۀ میان ارسطو و افلاطون (در بند 1)، ابتدا گزارش ارسطو در باب اشتراک خانواده( و دارایی در نظر افلاطون (بند 2) و نقد او از این نظریه را (در بندهای 3 و 4به اختصار نقل می کنیم. سپس این نظری ۀ افلاطون را بدانگونه که در محاور ة( جمهوری او مطر ح شده است (در بند 5) باز می گوییم. و سرانجام (در بند 6بر پای ۀ آنچه لب پیام افلاطون است به دا...
متن کاملبررسی گزارش و نقد ارسطو از نظریۀ اشتراکی افلاطون
در این مقاله پس از بیان مطالبی مقدماتی دربا رة «نظام اشتراکی»و رابطۀ میان ارسطو و افلاطون (در بند 1)، ابتدا گزارش ارسطو در باب اشتراک خانواده( و دارایی در نظر افلاطون (بند 2) و نقد او از این نظریه را (در بندهای 3 و 4به اختصار نقل می کنیم. سپس این نظری ۀ افلاطون را بدانگونه که در محاور ة( جمهوری او مطر ح شده است (در بند 5) باز می گوییم. و سرانجام (در بند 6بر پای ۀ آنچه لب پیام افلاطون است به دا...
متن کاملسینما از نگاه زیباشناسی افلاطون و ارسطو
نزد فیلسوفان یونان باستان، آنچه امروزه بدان هنرهای زیبا یا هنرهای نمایشی میگوییم دارای فرایندی تقلیدی یا محاکاتی است؛ کنش تقلید و داوری دربارة آثار هنری تابع قوانین و معیارهایی بوده است. سینما را نیز میتوان در زمرة هنرهای تقلیدی بهشمار آورد. در این جستار به بررسی دیدگاههای دو فیلسوف دنیای قدیم، یعنی افلاطون و ارسطو، میپردازیم. بنابراین، نخست امکان اخذ نظریه یا فلسفهای در خصوص سینما را در ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 21 شماره 81
صفحات 124- 147
تاریخ انتشار 2016-03-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023